Skön inledning på jazzhösten med Stockholm Voices

Stockholm Voices

Stockholm Voices

MUSIK
Cupol Jazz & Blues Club
Stockholm Voices:
Gunilla Törnfeldt, sopran
Maria Winter, alt
Alexander Lövmark, tenor
Jakob Sollevi, baryton
Bandet:
Mikael Skoglund, piano
Svante Söderqvist, bas
Calle Rasmusson, trummor
Klas Lindquist, saxofon, klarinett

Egentligen är det rätt genialt att sätta samman fyra vokala röster i lika många stämmor och sedan sjunga jazz. Det blir till ett oerhört mäktigt instrument som skapar ett grymt sound som fyller upp vilken lokal som helst. Har man därtill lyckats sammanföra fyra väldigt kapabla och personliga röster som verkligen vill samverka blir det helt enkelt förbaskat bra. Precis så är det med Stockholm Voices.
Bjuder man sedan in en av rikets grymmaste saxofonister, Klas Lindquist, som gästsolist, en man som förgyller vilken jazzscen som helst så är man i färd med att skapa en fin och lyckad kväll.
Initiativtagare till Stockholm Voices är Gunilla Törnfeldt. Hon arrangerar också en hel del av deras musik tillsammans med pianisten Mikael Skoglund. Det är precis just här de lyckats extra väl. Ni som brukar läsa mina jazzrecensioner vet vad jag tycker om att hela tiden harva runt i den amerikanska sångboken i stället för att komma med något nytt och fräscht. Men, det finns givetvis undantag. Mikael Skoglunds och Gunilla Törnfeldts arrangemang känns oerhört friska och inte bara anpassade till sättningen utan också med lite mer glöd och nyfikenhet. Inte minst tänkte jag på det i Gunillas tolkning av Cole Porters ”Night and Day”. Ett livligt arr med sköna trummor som river och klöser. Men det är annars genomgående lyckat, både i det finstämda som ”Vindarna sucka uti skogarna” och det mer fartfyllda.
Stockholm Voices har funnits enbart några få år. Förebilderna är New York Voices och givetvis Manhattan Transfer. Några som inspirerat Gunilla Törnfeldt att sätta ihop kvartetten efter att ha bevistat en konsert med de båda världsgrupperna.
Debutplattan, ”Come Rain or Come Shine”, är en direkt hyllning till Bill Evans och Monica Zetterlund. Låtarna är exakt desamma som på skivan ”Waltz for Debby”. Plattan som spelades in i Stockholm 1963 efter att Bill Evans fått höra Monica Z sjunga hans ”Waltz for Debby” med Beppe Wolgers svenska text.  En låt som blev kvällens extranummer inför en jublande publik som, inte så överraskande, innefattade en stor del av Karlskogas alla körsångare. Stockholm Voices tar den så hyllade plattas musik till nya höjder på ett sätt som doftar nytt och friskt. Helt enkelt en skön inledning på jazzhösten.
BJÖRN REIMERS