Andreas Pettersson, jazzgitarrist

KonsertCupol Jazz & Blues Club på Statt
Andreas Petterson Quartet:
Andreas Pettersson – gitarr
Daniel Tilling – piano
Martin Sjöstedt – bas
Daniel Fredriksson – trummor
i i i i

Andreas Petterson

Fullständigt lysande!
Visst är det en skön känsla när verkligheten överträffar alla förväntningar. Så var det på onsdagskvällens jazzklubbkonsert när Cupol Jazz & Blues Club´s vårprogram inleddes. Andreas Pettersson med komp har nu satt ribban väldigt högt och blir garanterat svåröverträffade under den resterande våren. Det var helt enkelt en premiärkväll i världsklass.
Vårpremiär på Cupol Jazz & Blues Club, ungefär 100 betalande och på scenen Andreas Pettersson Quartet med temat ”Gershwin on guitar”. Det kanske inte låter så där jättehäftigt, men det är här det där med förväntningarna kommer in i bilden. Andreas och hans musiker tog hela publiken med fullständig storm. Han berättade att han haft dubier mot att överhuvudtaget spela in en platta med Gershwinmusik, ”alla har ju gjort det tidigare”, enligt Andreas. När han väl fallit för skivbolagets påtryckningar återstod vad ur Gershwins enorma repertoar som skulle väljas ut.
Eller som Andreas uttrycker det: ”Vilken musik som passar bäst att busa med”, för det är just busa som Andreas och hans komptrio gör. Och som det busas!
Inledningen består av ”Three Preludes” som skrevs redan 1929. Det var då man förstod att denna konsert skulle bli någonting extra. Sedan följde ett utsnitt av George Gershwins musik, hämtat från Andreas platta med samma namn som kvällens tema. Vad sägs om ”Summertime”, ”Strike up the band” , ”Oh Lady be good” och “It Ain’t Necessarily So”. Bland annat  musik ur den kända operan Porgy and Bess.
När Andreas byter gitarr och presenterar nästa låt, ”Summertime”, en av Gershwins kanske mest kända och en av den mest spelade jazzlåten alla kategorier, funderar Andreas högt om hur den ska eller borde spelas:
– Man kan antingen spela den som det är tänkt, eller så kan man spela den som det inte är tänkt, och vi tänker göra det senaste. Och så blev det! Hela konserten var fylld av dessa fantastiska överraskningar av Gershwintolkningar. Dessutom är Andreas ganska kul i sitt mellansnack om än lite förvirrad. Det är ändå inte det klassiska musikerskämtandet utan lite berättelser direkt ut hjärtat, något som publiken gillar.
Nämnas måste också Andreas medmusikanter. Utan denna klass på kompet skulle det inte vara möjligt att vränga Gershwin ut och in som de emellanåt gör. De presenteras också av sin kapellmästare som världsmusiker av yppersta klass, och visst, det är bara att instämma. Daniel Tillings pianospel är stundtals mästerligt och det är med en anpassad känsla som ger upplevelsen en extra dimension. Hans små dueller med Andreas P är ypperlig improvisation. Basisten Martin Sjöstedts fem minuters långa intro på ”Oh Lady be good” bevisar också det Andreas påstår om världsklass. Detsamma gäller trummisen Daniel Fredriksson.
Andreas själv då, ja även han är en stor jazzgitarrist, ofta jämförd med de allra största. Hans teknik är fulländad och fantasin i hans improvisationer överträffar det mesta. Han är också en ypperlig scenartist, med stort hjärta för sin publik. Det är skönt att se hans gungande kropp och hans leende ansikte när han följer med i medmusikanternas solostycken.
Således en mycket lyckad inledning på årets jazzkonserter i Cupol Jazz & Blues Club´s regi. Det bekräftar också att vi här uppe i kalla Norden hyser en hel drös av världsmusikanter. Många av dessa besöker med jämna mellanrum Karlskoga och Cupol Jazz, något vi jazzälskare ska vara väldigt glada för.
Björn Reimers


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *