Tobias Stål – en tusenkonstnär med hela världen som arbetsfält

Fakta:
Tobias Stål
Född 1976 i Degerfors
Familj: Singel, mor och far samt adopterad syster
Bor i Köpenhamn
Sist ut i serien av hemvändare till teaterföreningen Lysets jubileumsföreställning är degerforsaren Tobias Stål. Tobias har gjort sig en lysande karriär som ljud- och ljussättare och har nu hela världen som sitt arbetsfält. En engagerad tusenkonstnär med många strängar på sin lyra.

Tobias Stål är degerforsaren som idag har hela världen som sitt arbetsfält. En multiartist och tusenkonstnär som har väldigt många strängar på sin lyra. Jobbar med både ljud och ljus men även regi, scenografi och som kompositör. Som om detta inte vore nog så håller Tobias också på att utbilda sig till geolog.
Tobias kom i kontakt med teaterföreningen Lyset i samband med att de fick tillgång till Kungsteatern i mitten av 90-talet. Han poängterar gång på gång vikten av det centrala i att ha denna tillgång. Utan Kungsteatern ingen fungerande teaterverksamhet enligt Tobias. Det är otroligt viktigt att den får vara kvar som den nu är, det är själva navet i all denna verksamhet.
– Det var ju när föreningen kom till Kungsteatern som allting tog fart. Då blev allt mycket mer professionellt, om man nu får använda det ordet i amatörsammanhang, säger Tobias. Man fick en egen scen, man hade premiärer, man repeterade. Man hade något att förhålla sig till.
– När jag var i tonåren bodde jag praktiskt taget på Kungsteatern, berättar Tobias vidare. Det är där jag lärt mig i stort sett allt jag kan. Jag kom in via musiken, spelade i några band när jag gick gymnasiet på Bregårdsskolan. Där fanns också en teatergrupp och på något sätt så kom jag där i kontakt med Peter Krantz.
– Jag har egentligen aldrig stått på scenen eller haft någon dragningskraft dit. Däremot allt runtomkring. Då fanns också Hannu Paavanen på Kungsteatern. Han verkade bland annat som scenograf och av honom lärde jag mig massor. Det var också Hannu som fick mig in på ljud- och ljussättning, berättar Tobias vidare.
– Senare har jag också läst till ljudingenjör på musikhögskolan i Piteå och via den praktik vi då fick göra hamnade jag senare på Uppsala stadsteater. I den vevan fick jag också jobb som ljudtekniker på Sveriges Radio vilket var en bra erfarenhet. Jag hade tur att hamna där i ett generationsskifte och fick därmed träffa alla de gamla rävarna som jag naturligtvis lärde mig en hel del av. Det här var ju innan den digitala revolutionen.
– Sedan blev det Stockholms Stadsteater och Dramaten. Även Riksteatern till vilken jag gärna återvänder, nu som frilansare. Jag tycker man är duktig att hitta nya publiker och man har förstått att skapa bredd så att fler blir intresserade av teater. Teater är ju egentligen ganska smalt. Det är inte många som verkligen går på teater.
Med denna bakgrund och nu som din egen och med en stor del av världen som arbetsfält kan man väl säga att du är rätt så etablerad?
– Jo, så kan man nog se det. Jag väljer idag helt och hållet mina jobb. Det finns några regissörer som jag trivs att jobba med, men innehållet är också väldigt viktigt för mig. Idag jobbar jag så gott som enbart med politisk teater eller åtminstone föreställningar med ett socialt engagemang. Det ska i alla fall finnas en idé om att göra världen lite bättre.
Och hur rimmar detta med En Midsommarnattsdröm?
– Du menar här och nu, ja men det är väl i allra högsta grad politik, skrattar Tobias. Nja, kanske det här handlar mer om att vara delaktig i att styrka självkänslan i Karlskoga, funderar han vidare.
Att Tobias Stål är en komplex person med ett stort patos, det har ni redan förstått. Hans sociala engagemang har gjort att han är på väg mot ytterligare en karriär. Tobias berättar helt plötsligt att han, vid sidan av alla dessa teaterengagemang, nu också håller på att utbilda sig till geolog.
Det måste du förklara. Vad bottnar detta intresse i?
– Att förändra världen, svaret kommer blixtsnabbt. Jag har bott i Ghana i några år och det är framförallt i Afrika jag sett hur mycket av det som har med geologi att göra har skapat problem. Skadat både miljö och sociala strukturer. Det är en förbannelse för dessa länder att man hittat olja just där.
– Jag fick då en rätt så naiv föreställning att man som geolog i något dessa företag skulle kunna, i någon bisats, försöka värna miljö och socialt liv, säger Tobias. Senare har jag också kommit in på grundvatten och vattenförsörjning. Något högst aktuellt i afrikanska länder. När jag nu också varit på Svalbard i samband med geologutbildningen har jag även fastnat för naturkatastrofer, mest i form av jordskred. Något som också påverkar grundvattnet.
– Jag har också hittat likheter mellan geologi och teater, ler Tobias avslutningsvis. Något som jag är väldigt nöjd över att jag lyckats formulera. Nämligen att det finns en yta, exempelvis en vacker sten, men det är inte den som är intressant utan det som finns inuti. Så är det också med teater. Man ser skådespelaren stå på scenen och behärska sin text, men det skulle aldrig uppstå om han inte först fördjupat sig i och därmed förstått sin karaktär.
Filosofiskt och tänkvärt, sagt av en engagerad teaterarbetare som funnit sin väg i livet, mycket tack vare teaterföreningen Lyset och inte minst deras scen, Kungsteatern.

BJÖRN REIMERS


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *