Tacksamt tema för lokal fars

TEATER
Marknadskraft – eller den sanna historien om marken
Lekebergs revysällskap
Sanna-badet i Fjugesta
Manus och regi: Gunilla Pihlblad och Dag Stranneby
Producent: Gunilla Pihlblad
I rollerna:
Bo, Marknadschef –  Lennart Jinnestrand
Doris, hans hustru – Kajsa Henricson
Sanna, deras barnbarn – Sanna Pernerdal
Stella, mäklare – Lotten Gustavsson
Jonas, potatisodlare – Morgan Deile
Leopold, spekulant – John Åström
Alexandra, spekulant – Susanne Pernerdal
Nalaviskräcken, besökare – Susanne Pernerdal
Holger, hennes son – Melker Agartsson
Penti, besökare – John Åström
Kommuntjänstemannen – Håkan Agartsson
De är givetvis både klassiskt och tacksamt att göra fars av lokalpolitik och lokala händelser. Fördelen är att alla känner igen sig, nackdelen är att det blir inte riktigt lika kul för oss som inte har hela historien bakom. I detta fall har det kanske inte någon avgörande faktor för att locka till skratt. Det har manusförfattarna sett till på helt andra sätt. De har haft kul när de skrivit, det är jag säker på. Travestierna och tvetydigheterna på just ”marknadskrafter” finns ju i uppsjö och jag tror alla har använts.
Handlingen snurrar kring turerna runt den 150-åriga Sannamarken som hotats av nedläggning. Ägaren från Stockholm som köpte och sedan vill sälja till kommunen för dyra pengar.
Här ska marknaden säljas av de gamla ägarna, Bo och Doris. De går bakom ryggen på varandra och lyckas till slut sälja till två olika intressenter. Det kaxiga stockholmsparet Leopold och Alexandra som bara vill göra smarta business och den lokale potatisodlaren Jonas som vill odla potatis på marken och bli brännvinsfabrikör. Bara där en tacksam tvetydighet. Dessa haglar sedan över publiken. Kanske den bästa är, med travesti på det sprängdåd som drabbat marknadsplatsen. De hål i väggen på marknadskontoret, bestående av en gammal husvagn har orsakats av ”marknadsknallar” berättar Bo för de båda stockholmarna. Jo, och så fortsätter det med ordlekar och ännu mer travestier. Potatisodlaren som inte alls är någon ”karl-toffel” och små fina instick som när barnbanet Sanna som hela tiden skickas ut till mormor för att inte höra alla försäljningsturerna säger ”Åh, jag blir hela tiden utslängd ur den här pjäsen” Jovisst är det fars, nästan lite snudd på buskis.
Musik och sång förhöjer också det hela. Lika klassiskt som den lokala prägeln på handlingen, lika klassikt är att använda kända melodier till egna texter. Det har de också lyckats med. Enda originalet är väl Povel Ramels ”Tuttilurium lej” som tjusigt framförs av potatisodlaren Jonas (Morgan Deile). Morgan Deile är också en naturbegåvning när det gäller fars. Han har de rätta förutsättningarna och ett lagom utspel utan att det blir överdrivet.
Susanne Pernerdals Alexandra är också lagom stockholmskaxig även om dialektförsöken haltar lite. Susanne gör också Nalaviskräcken, den dam som kommer till marknaden och vill ställa upp som marknadens strippa. Troligen den mest applåderade scenen i alla fall när hon demonstrerar sin stripdanskoreografi. Man har också lyckats få till ett bra och lite oväntat slut.
Att spela fars är inte lätt, det är definitivt inte lätt att vara rolig. Manuset är, som tidigare sagt, tacksamt. De många travestierna på marknadsepiteten funkar. Lekebergsrevyn är ett glatt gäng med ett brett åldersspann som i sin egen glädje också gläder andra.
Avslutningen är heller inte fy skam. Efter föreställningen vankas det nämligen en grillbufffé som är helt OK. Jag gillade nog grillspettet av köttfärs med lite grekisk touch samt den hemgjorda shutney´n bäst.
275 kronor per person inklusive buffén är prisvärt. Du kan även få ett glas vin till mot en extra dusör. Och skulle du vilja så är det fullt möjligt att också ta sig ett dopp även om den svenska sommarvärmen inte inbjöd till sådana utsvävningar premiärkvällen. Man är ändå glad att regnet höll sig borta då mörka åskmolnen dansade runt Fjugesta utan att utgjuta någon blöta mer än ett par stänk efter föreställningen, vid åtnjutandet av buffén.
Så ta en tur till Fjugesta och Sannabadet, det är tre föreställningar kvar. 21, 27 och 28 juli. Kl 19.00 vid samtliga tillfällen.

BJÖRN REIMERS

 

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *