Rollin´ Phones hyllade saxofonen

Rollin´Phones

Rollin´Phones

Publicerat i KT/KK 2014-10-28
Vive Le Saxophone
Saxofonkvartetten Rollin´ Phones
Tove Nylund, sopransaxofon
Kristin Uglar, altsaxofon
Edith Bakker, tenorsaxofon
Neta Norén, barytonsaxofon
Olle Persson, sång

I år är det 200 år sedan saxofonens uppfinnare Adolphe Sax föddes. 40 år gammal fick han patent på det instrument han kallade saxofonen. Ett instrument han menade skulle finnas någonstans mellan träblås och brass. Tyvärr fick uppfinnaren själv aldrig uppleva instrumentets storhet. Ett instrument som vi kanske till största del förknippar med jazzmusiken.
Denna kväll dock något helt annat. Tjejkvartetten Rollin´ Phones repertoar befinner sig mer i kammarmusiken, mellan klassiska verk och moderns konstmusik. Kvällens tema tog med publiken på en resa kring saxofonens barndom fram till idag. Till hjälp hade de barytonsångaren Olle Persson som inte bara sjöng vacker utan också gestaltade uppfinnaren Adolphe Sax med den äran.
Strax innan konserten startade gick Adolphe (Olle) kring bland publiken och demonstrerade sin uppfinning.
Saxofonkvartetten Rollin´ Phones har verkat sedan 1986. En oerhört kompetent grupp som under nästan 30 år hyllat och trakterat detta komplexa instrument. Kvällens program var välmixat och förhöjdes avsevärt av barytonsångaren Olle Perssons deltagande. Han besitter inte bara en fantastisk röst utan är också en kompetent presentatör och skådespelare. Det visade han inte minst i det avslutande numret, ett musikaliskt skådespel, specialskrivet för just Olle Persson och Rollin´ Phones av Fredrik Högberg. Ett vansinnigt verk i 20 satser med den mycket passande titeln Melodram. Några satser innefattade enbart en enda strof. Totalt avverkades hela melodramat på 7-8 intensiva minuter. Med stor inlevelse gav han sig an skådespelet i ett samspel med den mycket spännande musiken. Namnen på satserna visade på kompositörens fantasi och humor. Vad sägs om ”Hångelmanland”, ”Vi måste ligga mer” och ”Det som inte dräper, gör jävligt ont”.
I övrigt då? Jo, en väl sammansatt kväll som inleddes med det första verk någonsin, skrivet för saxofonkvartett. Musik ur Jean Baptiste Singelées Premièr Quatuor, op 53. Därtill verk av Georges Bizet, Claude Debussy och Kurt Weill. Också ett spralligt nummer av Rudy Wiedoeft, kallat Sax-o-Doodle och som gav exempel på vad som kunde ske när saxofonen tog sig över till USA, där den, som sagt, blev ett instrument för jazzmusiken. Således en kväll som bevisade saxofonens musikaliska bredd, väl framfört av de fyra vackert rödskrudade damerna i saxofonkvartetten Rollin´ Phones.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *