Oxdrag vi Göta Kanal

Oxen Sixten drar passagerarbåt

Fakta
Oxe, kastrerad hane av nötkreatur som är äldre än två år. Oxar har använts som dragdjur i större delen av världen, men har efter hand konkurrerats ut av motorer. En oxe som är yngre än två år kallas stut.
Fjällkon är den populäraste och vanligaste av de svenska lantraserna. Den härstammar ursprungligen från norra Sverige och räknas till gruppen Svensk kullig boskap (SKB).
Simmentahl är en av de vanligare raserna av boskap i Sverige.
källa Wikipedia

Dra, dra min gamla oxe……….
Att det finns olika intressen och hobbyn här i världen är väl inte så konstigt, men ett som sannerligen inte är vanligt är väl ändå oxdressör. Henrik Lindeborg från Rudskoga är en av väldigt få och hans oxe, 11-årige Sixten, har hela tiden fullt upp och nya erbjudanden strömmar hela tiden till.
När Kuriren träffas Sixten och hans husse Henrik är det snart dags för dagens drag. Sixten står utanför sin hage, men det ser inte ut som han laddar upp direkt även om han kanske borde. Han bara står där lugnt och låter sig klappas och klias av nyfikna åskådare. Sixten är en 11-årig oxe på modiga 1 800 kilo och är enligt ägaren Henrik Lindeborg en blandras mellan fjällko och Simmentahl.
– Att han har fjällko i sig kan man se då Sixten saknar horn, berättar Henrik.
Men tillbaka till dagens drag, vad är det nu som är Sixtens uppdrag? Jo, Sixten är dragdjur vid Norrekvarns slussar som ligger längs Göta Kanal, mellan Gullspång och Mariestad. Hans dagliga värv, åtminstone fyra dagar i veckan är att dra Göta kanals största passagerarbåt, Bellevue, mellan Norrekvarns två slussar. En passagerarbåt på 250 ton!
– Det var så det gick till förr om åren, på segelfartygens tid, i kanalen berättar Henrik. Då drogs alla båtar i kanalen fram med oxar eller häst eftersom det inte gick att segla i kanalen. Vid Norrekvarns slussar är den gamla dragarvägen kvar och utnyttjas idag som cykelväg längs kanalen.
Just idag är båten lite försenad, men det är ändå dags att inta position.
Sixten vet precis vad han ska göra även om det är första gången på ett tag.
– Ja,  vi har varit i Hova på riddarveckan vilket också är lite tradition för Sixten som där också har ett lite ovanligt hedersuppdrag, berättar Henrik. Då byter Sixten om till sadel och bär kommunalrådets ordförande på ryggen genom samhället. Nuvarande rådet Gun Svensson, 71 gillade ridturen så mycket att hon redan nu gjort klart att hon vill göra om samma ridtur även nästa år.
Sixten ställer in sig mellan sina skacklar och väntar på att förankras med båten via ett långt och grovt rep. Sedan manar Henrik på och Sixten börjar dra. Resan mellan slussarna är bara några hundra meter, men är naturligtvis ett gediget dagsverke även för en kille på knappt två ton.
Väl framme vid nedre slussen är det dags för nästa ritual. Då kommer skepparen Sonny Modig ut och han gör verkligen skäl för sitt namn. Sonny har med sig en påse med bullar och Sixten vet precis var Sonny kommer ut. Han ställer sig utanför och väntar.
Så sätter sig Sonny på en bänk och tar en bulle i munnen.  Sixten reagerar snabbt och snor snyggt åt sig bullen men sin lena mule. Processen upprepas tills bullpåsen är slut till passagerarnas glada tillrop.
Hur går det då till att dressera en oxe, finns det någon beteendeforskning att luta sig mot?
– Nej säger Henrik, inte vad jag vet i alla fall. Kunskapen har nog gått från far till son utan att man egentligen tänkt på att dokumentera något. Sixten är min tredje oxe och jag vet egentligen själv hur det bör gå till, fortsätter Henrik lite klurigt.
– Det viktigaste är den sociala biten, att han kan funka med mycket folk runtomkring. På Hovadagarna är det tusentals människor som trängs runt fötterna på Sixten och vid kanalen kommer både gående och cyklister alldeles inpå.
– I övrigt fungerar det i stort sett som hunddressyr, att belöna rätt beteende och ignorera när det blir fel, berättar Henrik vidare. Att korrigera via bestraffning är inte aktuellt och det är ganska lätt att förstå när man beskådar 2 ton oxe framför sig.
Kommandon som Henrik använder är ganska få. ”Stå still” är ett viktigt, dessutom att styra med ”vänster” och ”höger” och ”framåt”.
Just idag när Sixten varit borta ett par veckor från kanalarbetet så styr Henrik Sixten framåt under hela sträckan.
– Jo, men i vanliga fall så får Sixten själv sköta jobbet, då går jag före och bara väntar in honom vid nedre slussen, säger Henrik.
Jobbet vid Norrkvarns slussar är ju ett säsongsknäck, likaså Hovaveckan, men Sixten får också andra erbjudanden.
– I vinter ska vi kanske att dra timmer till kyrkbygget vid Södra Råda, berättar Henrik. Där ska allt arbete ske enligt medeltida måttstockar så då passar förmodligen Sixten in perfekt. Även en medeltida vinsch som ska dras med oxkraft kan bli ett uppdrag för Sixten vid återuppbyggnaden av den gamla träkyrkan. Ja, inte verkar det som Sixten ska bli arbetslös.
Nej, snarare är det så att jag får börja träna upp ytterligare en oxe, så är det i alla fall planerat, säger Henrik, och det märks att han trivs i samarbete med sin kompis, den nästan 2 ton tunge oxen Sixten. En vän att luta sig mot när det stormar, var så säker.

BJÖRN REIMERS

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *