Lars Jansson – scenbyggarkonstnär

Fakta:
Lars Jansson, scenograf
född 1971, uppväxt i Kyrksten
Flyttade till Karlskoga som 18-åring
Gift med Anna Wilhelmsson, tre barn.
Bor numera i Stockholm och frilansar som scenograf
Aktuell som scenograf för Lysets 25-årsjubileumsföretällning En Midsommarnattsdröm

När Kuriren besöker Lars Jansson på sin arbetsplats i ”Gropa” bakom  Rävåsskolan, spelplatsen för En Midsommarnattsdröm, så står han i solskenet och klistrar gräs och sand på ett plastfilm. Något som ska bli scendekor och som också passar Lars. Han är nämligen scenografen som också gillar att bygga och jobba med händerna vilket inte är alldeles självklart. Det syns på honom att han njuter.
– Den första scenografi jag gjorde visste jag inte ens att det var scenografi, säger Lars Jansson. Numera en väletablerad yrkesman som jobbat med det mesta och de flesta inom svensk teater.
– Det var när Lyset satte upp En Julsaga för första gången som jag kom med ett antal idéer till scenlösningar och som jag senare förstod var någon form av scenografi.
– Det var sällan någon ville vara scenograf, för mig var det annat, jag gillade verkligen byggandet.
– Jag minns inte helt och fullt hur jag först hamnade på Lyset och Kungsteatern, men det var sannolikt kompisar som drog dit mig, berättar Lars vidare. Väl där fanns ju Peter Krantz, han har en viss förmåga att övertyga folk om teaterns förträfflighet.  Till slut står man där på scenen, även om man kanske först inte ville.
– Min första grej var någon statistroll i ”Besök av en gammal dam”, men sedan blev det mer och mer scenbyggeri. Ett tag hade jag också café Bagdad nere på teatern, något som jag byggde själv tillsammans med farsan, och det var ju kul, men när det väl var färdigt ville jag göra mer, jag ville skapa.
– Jag trodde jag ville bli industridesigner. Det var innan jag fattade att man kunde ha scenografi som yrke. Men, ett öppet hus på Konstfack i Stockholm fick mig att börja fundera.
– Sedermera när jag lärt känna några industridesigner har jag fattat att många av dessa egentligen vill jobba med scenografi.
– Nåja, efter lite pluggande fick jag sedan jobb på Unga Klara som scentekniker. Där fanns Sören Brunes som scenograf. Det blev den slutgiltiga kicken.
– Jag hade en hel del arbetsprover med mig från Lyset, så mitt första år på Unga Klara  jobbade jag heltid som scentekniker, samtidigt som jag gjorde sju fulla produktioner, varav två var med Lyset i Karlskoga, minns Lars och skrattar gott.
– Man hade inga barn på den tiden, bara en brinnande lust att skapa.
Samma dag som Lars fyllde 30 år fick han reda på att han kommit in på Dramatiska Institutet, på scenograflinjen. Något som är ganska få förunnat då man endast tar in fyra stycken vartannat år.
Så sedan 6 år tillbaka frilansar Lars som scenograf.
– Ja, och sedan jag gick ut skolan så bygger jag bara mina egna scenografier. Jag är i första hand teaterscenograf, men jag gör en hel massa annat. För ett tag sedan var jag i HongKong och gjorde något spektakel på en mässa, men först och främst är det teater.
– Jag gillar skapandet av det unika. Teater är här och nu, det är friare och enklare på något sätt. Inte som på TV eller film där allt måste vara som på riktigt. På teatern kan man ställa en bit frigolit i ett hörn och påstå att det är ett kylskåp utan att det ifrågasätts.
– Jag kan säga att detta är inget yrke där man blir rik, rikedomen är just det fria skapandet. Så är det i alla fall för mig, säger Lars.
– Den bästa scenografi jag någonsin gjort gjorde jag här i Karlskoga på Lyset, det var nog bara min tredje egna och var till ”Evelyns resa”. Lite tragiskt kanske, skämtar Lars, jag har visserligen gjort några hyggliga scenografier därefter, men det är svårt att veta när precis allt faller på plats, som då.
Och nu är det alltså ”En Midsommarnattsdröm” i ”Gropa” som gäller.
Javisst, och det ska bli vansinnigt kul, jag nappade omedelbart när Gustav (Deinoff) ringde. Det var ganska tidigt i planeringen. Det är en fantastisk spelplats med skogen som fond.  Platsen är helt perfekt för denna uppsättning av En Midsommarnattsdröm.
Avslutningsvis, på Lars Janssons egen webbsida stå det följande:
”Det jag vill göra är att skapa ett verk – utifrån en text eller annat sammanhang, utifrån mig själv och mina tankar. Aldrig ensam, utan tillsammans med alla krafter som ingår i ett teater- eller filmprojekt. Timmarna vid skrivbordet, stunderna tillsammans med det konstnärliga huvudet och att se verket ta form på golvet ger mig lust. Att skapa och ta del av andras skapande är ibland det viktigaste en människa kan göra”.
Filosofiskt?
– Ja kanske, men det sammanfattar precis det jag vill göra med mitt liv i en verksamhet som det är en ynnest att få ha som jobb.

BJÖRN REIMERS


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *