Dirigentavslutning med pompa och ståt

Tre dirigenter

Tre dirigenter

MUSIK
Musikpalatset
Avslutningskonsert i Mästarkurs för kör- och orkesterdirigenter
Medverkande:
Karlskoga symfoniorkester och Örebro kammarkör
Dirigenter:
Kerstin Winblad von Walter
Jacob M Laustsen
David Åberg
Huvudlärare: Andrew Parrott
Program:
Beethoven: Agnus Dei (Misa Solemnis, op 123)
Brahms: Schicksalslied, op 54
G Fauré: Requiem

I torsdags kväll var det stor avslutningskonsert på Musikpalatset för tre, sannolikt mycket nervösa, dirigentstudenter. Konserten var ett avslut på en unik mästarkurs för kör- och orkesterdirigenter som hållits vid Musikhögskolan i Örebro under en knapp vecka.

Projektledare har varit Fred Sjöberg från körcentret Swicco i Örebro. Fred berättade att det råder en total brist på liknande utbildningar, att få kombinera kör- och orkesterutbildning under samma kurs, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Detta har också gjort att man fått EU-bidrag för att kunna genomföra en sådan kursvecka i Örebro.
Kursen hade fyra deltagare, varav tre var med på slutkonserten, Kerstin Winblad von Walter från Hudiksvall, Jacob M Laustsen och David Åberg från Stockholm. Alla har ansökt om att få vara med. Den stora dragningskraften och huvudanledningen till ansökan var läraren Andrew Parrott från England, det var man överens om. En guru i branschen med hela världen som sitt arbetsfält. Till sin hjälp har han haft Fred Sjöberg och Catarina Andreasson. Catarina som tidigare var dirigent för Karlskoga symfoniorkester och som nu verkar som konsertmästare för Örebro kammarorkester.
De tre dirigenterna har alla en bakgrund i körsammanhang, bland annat som kyrkomusiker, men att få dirigera en full orkester tillsammans med en kör är något helt annat. Det höjer också statusen på de tre eleverna då körledare står lite lägre i rang än orkesterdirigenter om man får tro både initiativtagaren Fred Sjöberg och dirigenteleverna.
– Som körledare är man i uppförsbacke redan från första takten, säger David och får omedelbart medhåll.  I och med den här kursen utjämnas den backen en smula.
Vad säger då orkestermusikerna om att bli gnuggade av dessa dirigentelever?
– Ja, i lördags kändes det lite knepigt, säger Peter Carell, konsertmästare i Karlskoga symfoniorkester och lärare på Kulturskolan i Karlskoga.
– Från början skulle samma stycke dirigeras och det blev verkligen fyra helt olika, berättar Peter. Något som blev bättre och bättre under veckan, men Peter konstaterar ändå att det är dirigentens tolkning av stycket som är helt avgörande hur det ska komma att låta.
– Noter är bara ett stöd, det är dirigenten som har överblicken och det är bara dennes ambition och kunskap som ger slutprodukten, säger Peter som avslutningsvis också hyllade Andrew Parrott som karismatisk ledare och såg veckan med dirigenteleverna även som egen fortbildning.
Nå, hur lät då slutkonserten? Jo, alldeles utmärkt. Det hela var både vackert, stämningsfullt och pampigt. Kören var kompletterad med några unga och väldigt kompetenta solister som ytterligare höjde totalupplevelsen. Det gjorde också Andrew Parrotts målande och engagerande utlägg om hur Beethoven fick ihop stycket Agnus Dei. De tre dirigenteleverna delade broderligt och systerligt på jobbet och såg väldigt koncentrerade, men inte särskilt nervösa ut. Glädjande att Karlskoga fick vara värd för denna helt unika konsert, men samtidigt lite tråkigt att inte fler än ett femtiotal tog sig till Musikpalatset denna kväll. Bara Faurés vackra och stämningsfulla Requiem var värd hela inträdespengen.

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *